CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS I MUNICIPIS DE LA COMARCA POSEN EN COMÚ ELS REPTES DELS SERVEIS SOCIALS DURANT L’ESTAT D’ALARMA

Aquesta reunió tenia com a objectiu posar en comú els reptes en matèria de serveis socials als quals s’han hagut d’afrontar les diverses institucions públiques des de l’inici de l’estat d’alarma, al mateix temps que posar les bases per afrontar plegats els nous escenaris que es preveuen en un futur proper.
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS I MUNICIPIS DE LA COMARCA POSEN EN COMÚ ELS REPTES DELS SERVEIS SOCIALS DURANT L’ESTAT D’ALARMA

Un instant de la videoconferència que va tenir lloc el passat 29 d'abril.

El passat 29 d’abril, Joan Martí Pla, president del Consell Comarcal del Tarragonès; Nicolàs García, gerent de la corporació; juntament amb tècnics i tècniques del departament de Benestar Social i Família del Consell van mantenir una reunió-videoconferència amb alcaldes i regidors/es de les àrees de Serveis Socials i Benestar dels municipis del Tarragonès.

Aquesta reunió tenia com a objectiu posar en comú els reptes en matèria de serveis socials als quals s’han hagut d’afrontar les diverses institucions públiques des de l’inici de l’estat d’alarma, al mateix temps que posar les bases per afrontar plegats els nous escenaris que es preveuen en un futur proper.

El passat 14 de març, a partir del decret de l’estat d’alarma sanitària i les primeres mesures de contenció del COVID-19, la nova situació semblava que, en certa manera, tallava un fil entre els professionals dels Serveis Socials i les persones que s’atenen a diari. Es plantejava la incògnita de com treballar en aquest nou escenari amb la voluntat de seguir oferint el servei a persones i famílies. 

Els punts tractats

Després de la benvinguda a tots els representants municipals per part del president i del gerent del Consell Comarcal del Tarragonès, des del Departament de Benestar Social i Família es van presentar els principals reptes als quals s’ha hagut de donar resposta al llarg d’aquests dies, que es van dividir en tres grans blocs.

El primer repte va ser, sens dubte, la fase d’adaptació al teletreball. En aquest sentit des del Departament es va voler posar en valor l’esforç per part dels treballadors i treballadores del Consell els quals, en un cap de setmana, van haver d’adaptar- se al teletreball i treball a distància posant a l’abast de la institució els seus propis recursos materials (mòbils, tauletes i equips informàtics). Gràcies a ells, i a aquesta ràpida adaptació, es mou diàriament una xarxa que dona cobertura a una mitjana de més de 350 actuacions diàries que arriben entorn a 175 persones. Això ha suposat un increment del 30% de les demandes de diferents serveis i recursos durant aquest confinament. 

El segon repte va ser l’adaptació a la nova realitat per tal de poder donar com a institució suport i atenció directa a les persones. Així, s’han confeccionat nous protocols i eines per detectar, treballar i intervenir en les situacions més urgents. Principalment es tracta de suport i acompanyament a les persones més vulnerables com són la gent gran, les persones soles, les persones sense llar, les situacions d'exclusió residencial com no tenir accés a subministres bàsics de llum i aigua, i un augment considerable de Serveis d'Atenció Domiciliària.

I el tercer repte ha estat la necessitat de fomentar la participació ciutadana per a pal·liar la crisi del COVID-19. Des del Consell s’ha contactat amb una persona responsable a cada municipi perquè porti una coordinació amb l'Àrea Bàsica de Serveis Socials de totes les iniciatives engegades a partir de l'impuls dels ajuntaments, entitats i xarxes espontànies de bon veïnatge. S’han facilitat protocols de seguretat, instruccions que arriben des del Departament de Treball, Afers Social i Famílies i s’ha posat a disposició dels ajuntaments professionals del Treballadors Comunitaris per acompanyar i donar suport en el procés. En definitiva, s’ha potenciat la participació ciutadana i les xarxes de voluntariat per arribar a les persones amb més necessitat i que ningú es quedi enrere.

Finalment, cal destacar que la bona qualitat del servei depèn d’una bona coordinació interdepartamental (serveis socials, serveis sanitaris, cossos policials, protecció civil) i interadministrativa (Ajuntaments, Consell Comarcal del Tarragonès i Generalitat de Catalunya). És necessari doncs destacar la implicació de tots i totes els i les professionals que han estat al servei de les persones per davant de tot, salvant els obstacles que a vegades deixa la burocràcia. 

Reptes de futur 

La reunió va finalitzar amb un torn obert de paraula entre tots els participants en què plegats van posar sobre la taula les seves preocupacions i dubtes davant una situació d’incertesa.

Aquestes preocupacions plantegen nous paradigmes que desenvolupin altres formes d'intervenció. En comú, l'accés a les tecnologies i combatre la bretxa digital hauran d'estar de nou en l'agenda, per combatre les desigualtats socials.

Caldrà llavors, buscar mecanismes per part de l’administració per facilitar la gestió digital també a la ciutadania, canviant del model presencial al model de caire més telemàtic.

  • Compartir a
Consell Comarcal del Tarragonès

Consell Comarcal del Tarragonès
Carrer de les Coques,3 43003 Tarragona
Telf. 977 24 45 00 Fax 977 24 45 13
NIF. P-9300002-D